LUFREE-logo široké

Jak na AliExpress?

LUFREE-logo

Autor: Lubomír Friml

Odmala se věnuji elektrotechnice. Na střední škole jsem se začal zajímat také o výtvarné umění a na vysoké škole k tomu přibylo ještě amatérské divadlo. Aktuálně se věnuji výrobě rekvizit a kostýmů do divadla i filmů, výrobků ze dřeva, betonu a kůže. Vyrábím také výšivky a silikonové formy na míru.
Publikováno: 29. 04. 2019
Jak na AliExpress?

V dnešní době se už snad každý setkal s nákupy na e-shopech a určitě nemalá část z těchto lidí slyšela nebo nakupuje i na AliExpress. Jelikož v následujících příspěvcích a projektech, které zde dokumentuji, často využívám komponenty nakoupené právě na AliExpress, rozhodl jsem se napsat článek o tom, jak postupuji při nákupech já. Pochopitelně nemůžu tvrdit, že je to nejlepší způsob, ale troufám si říci, že je lepší než koupit první nebo nejlevnější věc, na kterou narazíte.

Aplikace se vyplatí

Prvním krokem je instalace aplikace. A proč využívat aplikaci a neobjednávat přímo na webu? Když pominu otázku pohodlí, tak pro mě je hlavním důvodem fakt, že ceny produktů v aplikaci jsou často nižší, než ty v prohlížeči. V roce 2017, když jsem prováděl upgrade mé první 3D tiskárny (také z AliExpress), koupil jsem 2,5W laser pro gravírování. V té době byla cena v aplikaci 69 USD, v prohlížečí potom 159 USD. V současné době už rozdíl není tak znatelný.

Později budu psát o tom, jak důležité pro mě jsou recenze produktů, proto pokud zrovna sháníte laser, můžete dát na mé doporučení (během dvou let provozu jsem se nesetkal z žádným problémem) a koupit si stejný 2,5W laser, jako já.

Bezpečné a výhodné platby

Po instalaci už jen stačí provést registraci a můžete začít nakupovat. Platby na AliExpress se pochopitelně provádí kartou. Ne každý věří obecně online platbám, natož pak platbám do Číny, proto je možné zřídit si u nějaké banky účet bez poplatků, kde si budete udržovat nějakou menší čásku a z tohoto účtu platby provádět. Já osobně jsem se nesetkal s žádným problémem při platbách, nikdy mi z účtu nezmizelo nic, co by nemělo. Posledního cca půl roku používám pro platby platební kartu od Revolutkterý nabízí vždy o něco výhodnější kurz než banka. Na každém utraceném dolaru se tak dá ještě cca 1 Kč ušetřit. Není to mnoho, ale když už mám Revolut, který používám na placení i při cestách do zahraničí, tak proč toho nevyužít…

(V době psaní článku Revolut nabízí USD za 23,07 Kč, MMB 23,87 Kč, UniCredit 23,73 Kč.)

Vyhledávání produktů

Než začneme podrobnosti o vyhledávání a výběru zboží, hodí se uvést ještě pár informací. AliExpress jako takový není klasický internetový obchod, ale platforma, které zprostředkovává obchod mezi prodejcem a kupujícím. Při vyhledávání zboží se na vás tedy vyvalí oxbrovské množství stejného zboží od různých prodejců. To se pak liší jednak cenou, ale třeba i kvalitou. A nejde vždy jen o kvalitu zboží samotného, ale i kvalitu služeb každého jednoho prodejce. Naštěstí i na toto AliExpress myslí, jak si napíšeme za moment.

Už při vyhledávání můžete použít některé z filtrů. Například aby se vám zobrazovaly pouze produkty hodnocené 4 a více hvězdičkami (maximum je 5), nastavit si rozsah ceny zboží, zda se mají zobrazovat pouze produkty s poštovným zdarma nebo z jaké země má být zboží posláno. Poslední možnost se hodí především u věcí s vyšší hodnotou, protože pokud si vyfiltrujete například „Ship from Germany“, máte jistotu, že nebudete muset platit DPH a CLO. Ptáte se, jak je možné, že mi čínský e-shop pošle zboží z Německa? Jednoduše – některé větší čínské e-shopy, jejichž zboží je v EU hodně žádané, si zřizují na různých místech v Evropě sklady zboží, ze kterých ho pak odesílají. Využívají volného trhu EU a předpokladu, že lidé budou zboží z těchto skladů upřednostňovat právě pro to, aby se vyhnuli případným dodatečným platbám. Zboží z těchto skladů bývá někdy trochu dražší, jindy je třeba zaplatit poštovné. Pokud se ale jedná například o 3D tiskárnu za 10 000 Kč, je lepší si pár stovek připlatit, jednak máte jistotu, že nebudete muset doplácet DPH (21 %, platí se při ceně zboží+poštovné nad 22 EUR) a CLO (dle typu zboží, platí se při ceně zboží+poštovné nad 150 EUR) a také transport v rámci Evropy bude přeci jen šetrnější a rychlejší než celá dlouhá cesta z Číny.

Výběr produktu

Jak už jsem napsal, pokud vyhledáváte nějaké zboží, můžou se na vás vyvalit desítky nebo i stovky nabídek. Jak si tedy mezi tím vším vybrat? Já osobně výběr řeším pomocí více kriterií:

  1. Hodnocení produktu,
  2. hodnocení prodejce,
  3. způsob prezentace e-shopu:
    • množství a rozmanitost produktů v e-shopu,
    • popis produktu, správnost údajů,
    • kvalita a přesnost fotografií produktu,
  4. počet objednávek daného produktu,
  5. cena.

Při vyhledávání můžete použít různé řazení produktů. Kromě klasického řazení podle shody či ceny je možné nastavit řazení dle počtu objednávek.

Hodnocení produktu

Hodnocení produktu je jedním z nejdůležitějších kritérií. Pokud pro mě zboží není úplně důležité nebo má nízkou cenu, risknu i nákup produktu s hodnocením kolem 4,5 hvězdiček. Jinak ve většině případů z nákupu vyřazuji zboží s hodnocením nižším než 4,7 hvězdiček. Do hodnocení produktu zahrnuji i recenze a fotografie zákazníků.

Vždycky potěší, pokud je nějaká zpětná vazba i z ČR, ale není to pro mě podmínkou. Také pokud je u produktu 5 pozitivních hodnocení a 1 negativní (většinou proto, že byl balík po cestě ztracen dopravcem), neberu to až tak tragicky – prakticky se nejedná o hodnocení produktu, ale přepravních služeb.

Hodnocení prodejce

Další z kritérií je hodnocení prodejce. To je tentokrát uváděno v %. Stejně jako u hodnocení zboží i u prodejců mám limit nastavený. V tomto případě na 97 %. Pod tuto hranici jdu opět jen u zboží nízké ceny nebo menší důležitosti. Hodnocení se po rozkliknutí informací o prodejci (v e-shopu kliknout na název obchodu) dělí ještě na přesnost popisu zboží, komunikace se zákazníky a rychlost odeslání zboží. To je opět hodnoceno na stupnici od 1 do 5 (tentokrát bez hvězdiček). V této sekci také naleznete kompletní statistiky hodnocení od zákazníků.

Množství a rozmanitost produktů v e-shopu

Menší váhu, ale ne úplně zanedbatelnou, také věnuji rozmanitosti e-shopu. Pokud například kupuji drivery TMC2130 pro mou novou 3D tiskárnu, je pro mě dobrou známkou, pokud se e-shop zabývá primárně elektronikou, komponenty pro 3D tiskárny a CNC stroje.

Popis produktu, správnost údajů

K prezentaci e-shopu také patří přesnost popisu produktu. Pokud je popis nepřesný nebo zavádějící, případně zkopírovaný například od jiného typu produktu, je to známka toho, že vše není úplně v pořádku a v mém výběru prodejce to může hrát roli.

Kvalita a přesnost fotografií produktu

Další věc pro mě důležitá jsou fotografie produktu. Musí jich být dostatečné množství pro vytvoření „celkového obrázku“ o produktu. Detaily produktu, jako například typy konektorů nebo různě nastavovací komponenty jsou velkým přínosem. Také kvalita fotografií hraje svou roli, nicméně pokud jsou zde fotografie „jako z katalogu“ namísto těch reálných, napovídá to, že produkt ve skutečnosti může vypadat docela jinak a kvalita nemusí být taková, jak se na fotografii zdá. Pokud je to možné, porovnávám fotografie v recenzích od zákazníků s fotografiemi prodejce.

Počet objednávek daného produktu

U každého produktu je uvedeno množství realizovaných objednávek. Vždy upřednostňuji, když produkt zakoupilo větší množství zákazníků – v hodnocení produktu by také mělo být více recenzí, které jsou pro mě důležité.

Cena

Pochopitelně cena produktu také hraje svou roli. Pokud ale ostatní přednosti převyšují, často volím i vyšší cenu.

Finální výběr produktu

Produkty vybírám jednak při samotném vyhledávání, ale také využívám nabídky, které se zobrazí pod konkrétním produktem jako „Seller Recommendations“, což jsou podobné produkty od stejného prodejce, nebo „More To Love“, což jsou podobné produkty jiných prodejců.

Pokud mám na rozhodnutí více času, vyberu více prodejců a sestavím si tabulku, kam si sepíšu cenu, hodnocení produktu a hodnocení prodejce. Jindy zase do košíku přidám více produktů a pak postupným odmazáváním vyberu ten finální.

Sledování zásilky

Po výběru a zaplacení zboží už stačí jen čekat. No ne tak docela. Je dobré stav i následně sledovat. Po zaplacení objednávky prodejci ubíhá lhůta pro odeslání zboží (10 dnů). Někteří odešlou zboží během pár dnů, jiným to trvá téměř do uplynutí této lhůty. To mi trochu kazí dojem z daného prodejce, nicméně hned neházím mobil s aplikací do žita, protože se mi mnohokrát stalo, že zásilka pak dorazila mnohem rychleji, než ostatní.

Po odeslání zboží začíná běžet další lhůta. Ta už je o poznání delší, protože udává dobu, do které by vám zboží mělo dorazit. Může to být například i 60 dní. Tuto dobu je dobré si hlídat, protože po jejím uplynutí se objednávka automaticky potvrdí jako doručená.

Pro sledování zásilek používám aplikaci 17TRACK. Ta slučuje sledování zásilek obrovského množství přepravních společností v jedno.

Co když zásilka dlouhou dobu nedorazila?

Jak jsem již napsal výše, po odeslání zásilky ubíhá lhůta, do které musí být doručena, jinak bude objednávka automaticky potvrzena jako doručena. Kupující může před jejím uplynutím kontaktovat prodejce, aby tuto lhůtu prodloužil (pouze prodejce to může udělat) nebo může požádat o odeslání zboží znovu. To byly takové ty „mírnější“ postupy. Může se ale lehce stát, že vás to čekání po dvou měsících už prostě přestává bavit a vy chcete vrátit peníze. V tom případě můžete otevřít spor s prodejcem o vrácení peněz. Pokud balík nemá mezinárodní sledovací číslo, jsou vaše šance na úspěch vyšší. Může se ale stát, že balík má mezinárodní sledovací číslo, tudíž je jeho pohyb vidět i v rámci ČR a pokud vám Česká pošta ztratí balík mezi Prahou a Brnem, bude se prodejce s vrácením peněz „cukat“ a navrhovat vám ať kontaktujete poštu nebo ať zrušíte spor a pár dní ještě počkáte atd. Po letech zkušeností už tyto žádosti buď ignoruji a nebo v případě, že je prodejce slušný, se mu snažím vysvětlit, že to bohužel nepůjde. Pokud vám prodejce nevyhoví, případně vám navrhne řešení, které vy zamítnete (v aplikaci), po několika dnech se do sporu vloží AliExpress a učiní závěrečné rozhodnutí na základě důkazů, které předložíte. Jak je vidět na screenshotech, aktuálně řeším problém, že byl balík doručen na úplně jinou adresu. Přestože měl dorazit do Východních Čech, doručení bylo dle trackingu v Praze. Než spor otevřu, zkusím s prodejcem vyjednat, aby zboží odeslal znovu, pokud mi nevyhoví, sledovací informace a informace o adresátovi v objednávce jsou dostatečným důkazem k tomu, aby mi AliExpress peníze vrátil. Ano, AliExpress. Vzpomínáte, jak jsem psal, že je to platforma pro zprostředkování obchodu mezi prodejcem a zákazníkem? Mimo to zajišťuje také finanční tok od zákazníka k prodejci. Jednoduše řečeno, když si něco objednáte a zaplatíte, peníze od vás obdrží AliExpress. Až v okamžiku, kdy k vám zboží v pořádku dorazí, dostane peníze prodejce. V případě ztráty zboží nebo vyhraného sporu vám tedy AliExpress vaše peníze vrátí a prodejce nedostane nic.

Zboží dorazilo, ale je poškozené nebo neodpovídá popisu

Stejně jako při ztrátě zboží je v takovém případě možné otevřít spor. Zde je ovšem důležité mít dostatečné důkazy o tom, co není v pořádku. Já osobně provádím podrobnou fotodokumentaci již během rozbalování a to pro případ, že by bylo zboží poškozené. Na fotkách je pak jasně vidět, jak bylo zabaleno a jestli to bylo dostatečné pro bezpečný transport. Pokud zboží není rozbité, ale neodpovídá popisu, případně nefunguje jak má, je opět potřeba mít dostatečné důkazy. Například nabíjecí baterie, které měly mít kapacitu 3000 mAh, jsem přeměřil chytrou nabíječkou a zjistil, že je kapacita cca 300 mAh. Pro AliExpress byla dostatečným důkazem fotografie displeje nabíječky, kde byla konečná hodnota kapacity vidět. Dalším případem byly LED žárovky, které měly být stmívací, ovšem nebyly. Jako důkaz jsem natočil video, kdy v jednom lustru je skutečně stmívací LED žárovka zároveň s touto nefunkční a světlo je ztlumováno a zesilováno (pochopitelně jen jedna fungovala). Opět to byl dostatečný důkaz pro úplné vrácení peněz.

Zboží dorazilo v pořádku, odpovídá popisu

Ačkoliv toto někoho možná zajímat nebude, pro mě je to velice důležitá část celého článku. Jistě každý, komu zboží nedorazí nebo dorazí poškozené či neodpovídá popisu, velice rád napíše negativní hodnocení. Důležité ale je psát hodnocení i v případě, že je vše v pořádku. Jen si vzpomeňte, co jsem psal o výběru zboží. Hodnocení zákazníků je jedno z hlavních kriterií, podle kterého si zboží vybírám. Proto já osobně považuji nejen za slušnost, ale především za férovost napsat recenzi na všechny objednávky, které udělám. Výjimku tvoří pouze objednávky, které nebyly dokončeny kvůli problémům s transportem. Přeci jen, pokud zásilku ztratí dopravce, není úplně fér dát produktu, který jste nikdy nedrželi v ruce, 1 hvězdičku.

Další příspěvky k přečtení

Premiéra Blaster II – The Second Blast

Premiéra Blaster II – The Second Blast

Johnnyho holku unesli! Už podruhý!! A tentokrát do vesmíru!!! Johnny Blaster musí nasednout do rakety a pokusit se zachránit nejen svoji těhotnou lásku, ale s ní i celou planetu Zemi! Jeho starý nepřítel má totiž ten nejďábelštější plán… Středometrážní 80´s sci-fi...

LUFREE na Maker Faire Brno 2023

LUFREE na Maker Faire Brno 2023

Po několika letech návštěv Maker Faire v Brně, ale třeba i Praze, Bratislavě nebo Vídni dozrál čas, abych se na ten brněnský přihlásil jako vystavovatel. Předchozí léta jsem se toho zdráhal, protože vždy bylo mou hlavní představou prezentovat prozatím asi největší...

Silikonové formy, e-shop a nový vzhled

Silikonové formy, e-shop a nový vzhled

Před více než dvěma lety jsem si zkusil vyrobit svou první silikonovou formu a napsal o tom článek. Experimentoval jsem s odléváním betonu a pryskyřice a připsal pár dalších článků. V té době jsem netušil, co mě čeká téměř na den přesně o rok později. Ozvala se mi...